Молекула, яка запобігає формуванню бактеріями біоплівок

Група дослідників з Університету Британської Колумбії виявила невелику молекулу, яка запобігає формуванню бактеріями біоплівок, що є головною причиною інфекційних захворювань. Ця молекула перешкоджає утворенню біоплівок пептид, впливає на широкий спектр бактерій, включно з тими, які не сприйнятливі до дії антибіотиків.

«Нині є серйозна проблема антибіотикорезистентності мікроорганізмів, — говорить Боб Хенкок, професор Кафедри мікробіології й імунології і провідний автор дослідження, опублікованого в журналі PLOS Pathogens. — Увесь нинішній арсенал антибіотиків поступово втрачає ефективність».

Багато бактерій, які є на шкірі, легенях, серці й  інших поверхнях тканин людського організму, формують біоплівки — високоорганізовані товариства бактерій, що є причиною інфекційних захворювань приблизно в 70 % випадків. Нині немає ефективних способів лікування інфекцій, зумовлених біоплівками, і бактерії в складі біоплівок значно стійкіших до дії стандартних антибіотиків.

Група вчених під керівництвом професора Хенкока виявила, що речовина, відома як пептид 1018, яка складається всього з 12 амінокислот, знищує біоплівку й запобігає її формуванню.

Зазвичай бактерії ділять на два класи — грампозитивні і грамнегативні — і відмінності в структурі клітинної стінки визначає їхня сприйнятливість до різних антибіотиків. Дослідники з’ясували, що пептид 1018 впливає на обидва класи бактерій, а також декілька основних антибіотикорезистентних патогенів, включно з кишковою й синьогнійною паличкою, й метицилін-резистентним золотистим стафілококом.

«Антибіотики є найважливішими лікарськими препаратами на планеті. І відсутність ефективних антибіотиків може призвести до серйозних труднощів під час проведення хірургічних операцій, хіміотерапії, трансплантації й, навіть, незначних травмах, — говорить доктор Хенкок. — Запропонований нами підхід є значним кроком уперед у пошуках нових агентів, які цілеспрямовано впливають на бактерійні біоплівки».