Лазер для відновлення тканин зуба

Чудові новини для тих, хто не любить відвідувати стоматолога: результати дослідження, опублікованого в журналі Science Translational Medicine, засвідчують про те, що з допомогою лазера можна вирощувати пошкоджені ділянки зубів. Цілком можливо, що незабаром, завдяки лазеру пломби, коронки й інші стоматологічні процедури стануть не актуальними.

Попередні дослідження виявили, що лазерне випромінювання може використовуватися для регенерації уражених ділянок серця, шкіри, легень і нервових тканин. Це пояснюється тим, що лазерне випромінювання низької потужності може спричинити хімічні реакції, які сприяють загоєнню ран, зменшують запалення, знижують больові відчуття й мають ще низку різних проявів. Так, наприклад, випромінювання червоного спектру сприяє зростанню волосся.

Метою нового дослідження, яке проводилося вченими з Гарвардського університету, було вивчення можливості відновлення дентину — твердій тканині, яка становить основну масу зуба. Дентин міцніший за кістку але емаль, яка м’якіше  захищає його. Нині, у разі ушкодження зуба, стоматологи відновлюють його з допомогою пломб, коронок, виконаних із кераміки або інших синтетичних матеріалів. Проте вчені вирішили вивчити можливість використання стовбурових клітин у регенерації дентину.

Лазерне випромінювання призводить до утворення активних форм кисню, які, на думку дослідників, активують трансформуючий зростовий чинник бета-1 (ТРФ-β1). Ця молекула, так само, може стимулювати активність стовбурових клітин пульпи, призводячи до відновлення пошкоджених тканин зуба. ТРФ-β1 належать до сімейства чинників зростання, яке є присутнім у багатьох інших тканинах, у тому числі, шкірних і кісткових. Це означає, що лазери можуть використовуватися і для регенерації цих тканин.

У процесі експериментів дослідники висвердлили отвори в зубах щурів, видаливши ділянки дентину. Потім вони піддали лазерному випромінюванню пошкоджені ділянки і тканини пульпи, які були під ними, після чого встановили на зуби тимчасові коронки. Рентгенографія високого розділення, виконана через дванадцять тижнів, підтвердила, що дія лазера спричинила посилене формування дентину.

Проте дослідники на цьому не зупинилися: вони піддали лазерному випромінюванню низької потужності стовбурові клітини, виділені з пульпи зуба дорослої людини, і виявили, що це призвело до активації ТРФ-β1 і зростанню клітин, що формують дентин.