Вивчений механізм розвитку інфекційного ендокардиту

Коли бактерії порожнини рота потрапляють із кровотоком в інші тканини людського організму, результати можуть бути катастрофічними. Нещодавно вчені Бристольского університету виявили молекулярний процес, який може бути ключовим у розвитку інфекційного ендокардиту. Результати дослідження можуть призвести до розробки нових ліків для боротьби з цим смертельно небезпечним захворюванням серця.

Інфекційний ендокардит — це серцево-судинне захворювання, у разі якого бактерії викликають формування тромбів у клапанах серця. Якщо його не лікувати, то захворювання закінчується летальним наслідком, але, навіть із лікуванням, рівень смертності залишається високим — до 30 відсотків. На даний момент у Великобританії щорічно фіксується понад 2000 випадків захворюваності інфекційним ендокардитом, і це число постійно збільшується.

Ключовою частиною дослідження, проведеного в Бристольском університеті, стало використання найбільшого в країні синхротрона Diamond Light Source. З допомогою цього велетенського рентгенівського мікроскопа ученим вдалося візуалізувати структуру й динаміку білка CshA. Під час попередніх досліджень університетські вчені з’ясували, що цей білок відіграє важливу роль у закріпленні бактерій Streptococcus gordonii в тканинах серця. Дослідників зацікавила здатність CshA діяти як молекулярне ласо, прив’язуюче S. gordonii до поверхні клітин. Така адгезійна взаємодія є найважливішим першим кроком, дозволяючим цим бактеріям викликати захворювання.

Провідний автор дослідження доктор Кетрін Бек говорить: «Ми виявили абсолютно новий механізм, з допомогою якого S. gordonii і споріднені види бактерій здатні закріплюватися на тканинах людського організму. Ми назвали цей механізм «захоплення-фіксація».

Вчені виявили, що кінцева частина CshA є дуже гнучкою, що дозволяє викидати її з поверхні бактерії подібно до ласо. Коли таке ласо контактує з фібронектином на поверхні клітин (захоплення), воно щільно притягує CshA до фібронектину. Це дозволяє іншій частині CshA міцно зв’язати два білка, закріплюючи S. gordonii на поверхні клітини.

Цікавою особливістю цього дослідження є те, що воно відкриває нові можливості для конструювання молекул, які зможуть блокувати або етап «захоплення», або етап «фіксації» в цьому процесі, або й той, й інший. Остання можливість є такою, що особливо інтригує, оскільки бактеріям зазвичай набагато складніше виробити стійкість до речовин, що впливають на декілька етапів інфекційного процесу.