Вивчений механізм розвитку інфекційного ендокардиту

Коли бактерії порожнини рота потрапляють із кровотоком в інші тканини людського організму, результати можуть бути катастрофічними. Нещодавно вчені Бристольского університету виявили молекулярний процес, який може бути ключовим у розвитку інфекційного ендокардиту. Результати дослідження можуть призвести до розробки нових ліків для боротьби з цим смертельно небезпечним захворюванням серця.

Інфекційний ендокардит — це серцево-судинне захворювання, у разі якого бактерії викликають формування тромбів у клапанах серця. Якщо його не лікувати, то захворювання закінчується летальним наслідком, але, навіть із лікуванням, рівень смертності залишається високим — до 30 відсотків. На даний момент у Великобританії щорічно фіксується понад 2000 випадків захворюваності інфекційним ендокардитом, і це число постійно збільшується.

Ключовою частиною дослідження, проведеного в Бристольском університеті, стало використання найбільшого в країні синхротрона Diamond Light Source. З допомогою цього велетенського рентгенівського мікроскопа ученим вдалося візуалізувати структуру й динаміку білка CshA. Під час попередніх досліджень університетські вчені з’ясували, що цей білок відіграє важливу роль у закріпленні бактерій Streptococcus gordonii в тканинах серця. Дослідників зацікавила здатність CshA діяти як молекулярне ласо, прив’язуюче S. gordonii до поверхні клітин. Така адгезійна взаємодія є найважливішим першим кроком, дозволяючим цим бактеріям викликати захворювання.

Провідний автор дослідження доктор Кетрін Бек говорить: «Ми виявили абсолютно новий механізм, з допомогою якого S. gordonii і споріднені види бактерій здатні закріплюватися на тканинах людського організму. Ми назвали цей механізм «захоплення-фіксація».

Вчені виявили, що кінцева частина CshA є дуже гнучкою, що дозволяє викидати її з поверхні бактерії подібно до ласо. Коли таке ласо контактує з фібронектином на поверхні клітин (захоплення), воно щільно притягує CshA до фібронектину. Це дозволяє іншій частині CshA міцно зв’язати два білка, закріплюючи S. gordonii на поверхні клітини.

Цікавою особливістю цього дослідження є те, що воно відкриває нові можливості для конструювання молекул, які зможуть блокувати або етап «захоплення», або етап «фіксації» в цьому процесі, або й той, й інший. Остання можливість є такою, що особливо інтригує, оскільки бактеріям зазвичай набагато складніше виробити стійкість до речовин, що впливають на декілька етапів інфекційного процесу.

Усі матеріали носять виключно інформаційний характер. Якщо вас турбує зубний біль, або інші стоматологічні проблеми - будь-ласка, зверніться за консультацією до лікаря. (Безкоштовні консультації у м. Києві та м. Одесса)