Чи дійсно перехід до землеробства став причиною поширеності карієсу?

Здоров’я порожнини рота в представників сучасного африканського племені, яке переходить від полювання до землеробства, ставить під сумнів керівну гіпотезу про наших далеких предків.

Дослідження, опубліковане в журналі PLoS One, присвячене здоров’ю порожнини рота сучасних представників племені Хадза, Танзанія — одного з останніх на планеті племен, що займаються полюванням і переходять у наші дні до землеробства і тваринництва.

Антропологи давно сходяться на думці, що люди епохи неоліту, тисячі років назад змінили раціон, у результаті переходу від полювання до землеробства і тваринництва, стали частіше страждати від карієсу й захворювань ясен. На підставі цього припущення робляться висновки, що раціон харчування мисливців кращий і корисніший для людини, ніж той, де основними є продукти землеробства, такі як кукурудза або картопля.

Проте дослідження групи вчених з Університету Арканзаса й Університету Невади в Лас-Вегасі ставлять під сумнів цю гіпотезу.

«Плем’я Хадза трохи відкриває для нас вікно в минуле і ставить під сумнів пануючу гіпотезу, що мисливці мали краще здоров’я до переходу на раціон харчування, ґрунтований на сільськогосподарській діяльності, що включає обробку зернових культур, таких як кукурудза і пшениця, — пишуть дослідники. — Зокрема, наші результати виявили, що стать і місце проживання має значний вплив на здоров’я зубів і ясен. Перехід від полювання до землеробства зазвичай зв’язують із погіршенням здоров’я порожнини рота, у результаті збільшення споживання вуглеводів і зростання колоній бактерій у зубному нальоті, що призводить до розвитку карієсу».

Вивчаючи плем’я Хадза, вчені дійшли висновку, що здоров’я порожнини рота значною мірою залежить від статі, місця проживання і способу життя. Наприклад, у чоловіків, що живуть у дикій природі, захворюваність карієсом та інші проблеми порожнини рота трапляються частіше. Можливою причиною є те, що вони використовують зуби, як інструмент для виготовлення знарядь полювання, таких як луки і стріли, а також палять більше тютюну, що може сприяти розвитку карієсу. Водночас, чоловіки племені Хадза, які мешкають у селах і займаються землеробством, відрізняються помітно кращим здоров’ям порожнини рота і станом зубів і ясен.

І навпаки, найкращий стан порожнини рота серед представників племені спостерігається в жінок, що займаються полюванням у дикій природі, тоді як найгірше — у жінок, що мешкають у селах і вживають продукти землеробства. А це означає, що не лише раціон харчування, але і стать має значний вплив на здоров’я порожнини рота — чинник, який часто не береться до уваги під час вивчення періода перехода від мисливця до землероба.

«Гіпотеза про вплив на здоров’я порожнини рота зміною раціону харчування в разі переходу з мисливської діяльності до землеробства і тваринництва, який ми давно дотримуємося, уже не здається настільки очевидним, як нам представлялося раніше».

Дослідники також виявили ще декілька чинників, здатних вплинути на розвиток карієсу в представників племені. До них належать: бактеріальне забруднення довкілля, мікрофлора порожнини рота, частота прийому їжі, швидкість стираємості зубів і навіть генетична схильність.

Дослідницька група планує подальше вивчення ролі, яку кожен із цих чинників може грати в загальному стані здоров’я, оскільки перехід представників племені Хадза від полювання до землеробства все ще триває.