Взаємодія бактерій і грибків підвищує ризик розвитку раку тіла язика

Плоскоклітинна карцінома язика, також відома як рак язика — це швидко прогресуюче захворювання, несприятливий прогноз якого, як правило, є наслідком пізнього виявлення симптомів, яке зазвичай відбувається до початку болів і після появи осередків ураження. Проте, результати нового дослідження американських учених вселяють надію на ранню діагностику цього захворювання і велику ймовірність вижити.

Учені з’ясували, що різноманітність і щільність бактерій, також як і щільність грибків, значно зменшується в пухлинній тканині, у порівнянні з відповідними тканинами без пухлин. Це підвищує вірогідність того, як певні бактерії і грибки в достатніх кількостях і, ймовірно, у разі взаємного контакту, можуть сприяти розвитку раку тіла язика. Попередні дослідження показали, що бактерії можуть викликати рак шлунку і прямої кишки.

«Отримані нами результати свідчать про те, що можна провести профілактичне обстеження в пацієнтів із високим ризиком виникнення раку тіла язика — говорить один із провідних авторів дослідження Махмуд А. Ганнум, професор кафедри дерматології в Медичному центрі Університету Вестерн Кейс Резерв і Медичного центру Університетської лікарні в Клівленді. — Якщо зразки, які ми виявили, спостерігаються в людей, у яких ще немає ознак ураження, значить, ми можемо почати лікування заздалегідь, підвищуючи вірогідність сприятливого результату».

Рак тіла язика характеризується пухлиною, яка з’являється в передній частині двох третин язика й нестримно розростається, що робить її більшою за поширеністю злоякісним новоутворенням у порожнині рота, повідомляють дослідники. Тоді як вірус папіломи людини (ВПЧ) викликає приблизно 90 % пухлин кореня язика, ВПЧ є присутнім тільки у 2,3 % випадків раку тіла язика. Причина виникнення раку тіла язика ще не виявлена, проте вчені вважають, що причиною можуть бути генетичні мутації, водночас вживання тютюну й недостатня гігієна порожнини рота також корелюють із його розвитком.

«Недостатню гігієну порожнини рота давно пов’язують із раком ротової порожнини,з огляду на це,  певну роль у розвитку злоякісних пухлин можуть відігравати бактеріом і мікобіом (співтовариство бактерій і грибів)», — говорить співавтор дослідження доктор Чаріс Енг, професор і завідувач кафедри генетики й генетичних наук у Медичній школі Університету Кейс Вестерн і директор інституту геномній медицини при Клівленд клініка.

Бактеріом усе частіше відіграє важливу роль у здоров’ї, проте мікобіом досі був менш вивчений і ніколи не розглядався в процесі вивчення раку тіла язика. У новому дослідженні вчені витягнули ДНК із тканин 39 пухлин і тканин, розташованих поряд із пухлиною в пацієнтів які хворіють на рак.

Найпоширенішим типом бактерій були фірмікути, їхня кількість була значно більшою в пухлинній тканині, порівнюючи зі здоровою тканиною, 48 % проти 40 % відповідно. Загалом наявність 22 бактерій і 7 видів грибків значно розрізнялася між пухлиною й розташованою поруч здоровою тканиною, включно з стрептококом, кількість якого була значно вища в пухлинній групі (34 % проти 22 % в здоровій тканині).

«Дослідження починають демонструвати взаємодію бактерій і грибів у розвитку захворювань, — говорить професор Ганнум. — Тому потрібно додаткові дослідження, щоби зрозуміти, у який спосіб ці співтовариства впливають або можуть бути задіяні під час лікування такого захворювання, як рак тіла язика».

Дослідження «Bacteriome and Mycobiome Associations in Oral Tongue Cancer» було опубліковане в журналі Oncotarget.